Asmeninė paauglių patirtis – LRDT „Mokyklinėje dramoje“

Pirmąjį spalio šeštadienį LRDT Mažojoje salėje bus pristatytas edukacinis Vilniaus Sofijos Kovalevskajos gimnazijos, Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazijos vyresnių klasių moksleivių ir teatro kūrybinės trupės bendras edukacinis projektas – „Mokyklinė drama“. Beveik dešimt dienų trukusioje šiuolaikinės dramaturgijos laboratorijoje sceninio meno paslaptimis dalinosi perspektyvių ir jaunų kūrėjų komanda – tai teatro režisierius iš Latvijos Georgijus Surkovas, dramaturgės bei scenaristės Birutė Kapustinskaitė ir Teklė Kavtaradzė, rašytojas Mindaugas Valiukas, LRDT aktoriai Aleksandras Špilevojus, Telmanas Ragimovas ir kt. Edukacinių dirbtuvių metu buvo siekiama išmokyti jaunus žmones kūrybiškai įprasminti asmeninę patirtį. Rusų ir lietuvių mokyklų vyresnių mokiniams buvo suteikta visiška laisvė rinktis norimą būsimos pjesės temą, kuriai buvo keliamas vienintelis, bet svarbiausias kriterijus – unikalūs kuriančiojo išgyvenimai. Dvi vienmečių paauglių grupės, gyvenančios toje pačioje šalyje, tame pačiame mieste, bet kalbančios skirtingomis kalbomis trumpomis pjesėmis supažindins publiką su jiems aktualiais ir opiais klausimais, kvies kartu ieškoti atsakymų. Profesionalų kūrėjų komanda siekė sukurti atmosferą, leidžiančią jauniesiems autoriams pajausti tikrą teatrinį kūrybinį procesą. Pasak, dirbtuvių vadovo režisieriaus. G Surkovo, minčių perteikimas rašymo pagalba yra vienas svarbesnių žmogaus pažinimo procesų ir šis edukacinis projektas suteiks retą galimybę apsinerti į vidinį pasaulį, atrasti ir užfiksuoti skaudžias problemas. Ilgametę patirtį edukacijos srityje turintis rašytojas Mindaugas Valiukas prisipažino, kad iš pradžių jį nuliūdino pasirinkta projekto idėja – rašyti apie mokyklą. Tačiau vėliau, įsibėgėjus kūrybinio procesui, moksleivių sukurti personažai, jų dramos pasirodė aktualios, gilios ir tikrai vertos dramaturginės plunksnos. Nusibodusi mokyklos tema (na ką naujo apie ją dar pasakysi…) šiame projekte buvo reabilituota. Pirmojo LMTA kino dramaturgų kurso absloventės, dramaturgės, scenaristės Birutės Kapustinskaitė ir Teklė Kavtaradzė buvo nustebintos moksleivių talento įtaigiai aprašyti situacijas, keisti ir pritaikyti dramaturginį tekstą vaidybai. „Nustebino ir laboratorijos dalyvių atvirumas dialoguose, paties dialogo pajautimas. Labai dažnai moksleiviai, užaugę su senaisiais lietuvių autoriais, savo dramaturginiuose tekstuose kalba itin literatūrine kalba. Nors su ja susidūrėme ir čia, tačiau jos buvo žymiai mažiau, nei įprastai“, – sako scenaristė B. Kapustinskaitė. Anot T. Kavtaradzės, nudžiugino jų gebėjimas būti asmeniškai atviriems kūryboje, o tai yra be galo svarbu. Pasirodė, kad jie nebijo klysti, ieškoti, bet svarbiausia – kalba apie tai, kas pažįstama ir svarbu. Lietuvos rusų dramos teatro aktoriams Telmanui Ragimovui, Aleksandrui Špilevojui (D. Tamulevičiūtės lietuvių autorių scenos meno kūrinių konkurso laureatas), Julianai Volodko, Vidmantui Fijalkauskui, Valentinai Lukjanenko, Jekaterinai Makarovai, Editai Gončarovai, Artūrui Svorobovičiui kūrybinių dirbtuvių metu teko sudėtinga užduotis – suprasti savitą paauglių kalbą ir scenoje ją perteikti publikai. Pagrindinės projekto „Mokyklinė drama“ metu išryškėjusios temos – tarpusavio santykiai, bendravimas su tėvais, mokyklinė meilė, tėvų skyrybos ir… „pirmas kartas“. Režisierius G. Surkovas: „Kas žino, gal kaip tik dabar mūsų klasėje mokosi būsimas dramaturgas, galbūt kuris nors dirbtuvių dalyvis išdrįs savo gyvenimą susieti su teatru“. Apie asmeninę paauglių patirtį jau rytoj, spalio 1d., LRDT Mažojoje salėje 12 val. LRDT informacija

Partneriai